Varo näitä tyypillisiä ongelmia

Pyrkimällä arvioimaan myyjää voit välttää monia tyypillisiä ongelmia; sekä epäeettisesti toimivien kasvattajien aiheuttamia ongelmia, että suoria huijauksia. Ei kannata luottaa pelkästään myyjään tiedon lähteenä, vaan perehtyä itse lajiin.

Varo näitä tyypillisiä ongelmia

Pyrkimällä arvioimaan myyjää voit välttää monia tyypillisiä ongelmia; sekä epäeettisesti toimivien kasvattajien aiheuttamia ongelmia, että suoria huijauksia. Ei kannata luottaa pelkästään myyjään tiedon lähteenä, vaan perehtyä itse lajiin.

Muista ainakin seuraavat asiat:

  • Jos havaitset myyjän toiminnassa epäilyttäviä merkkejä, kannattaa ottaa linnun hankinnassa aikalisä ja selvittää, onko kyseinen myyjä oikeasti luotettava.
  • Huijauksia tulee vastaan ajoittain. Muista, että jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta (esim. linnun hinta), se luultavastikaan ei ole totta.
  • Älä anna kasvattajan puheiden hämätä, vaan keskity tämän osaamiseen ja lintujen hyvinvointiin. Pitkä aika kasvattajana tai suuri määrä lintuja ei vielä yksin takaa laatua.
  • Kaikkea ei voi varmistaa toisen puolesta: muista ostajana kantaa vastuusi ja ottaa asioista huolella selvää. Näin voit itsekin havaita epäasialliset myyjät.

Varmista linnun hyvinvointi

On olemassa tiettyjä tunnusmerkkejä, joiden tulee saada ostajan hälytyskellot soimaan välittömästi. Jos havaitset myyjän toiminnassa alla lueteltuja merkkejä / ongelmia, ota aikalisä sekä selvitä myyjän taustoja ja toimintaa hieman tarkemmin. Näin voit välttyä ikäviltä yllätyksiltä ostaessasi omaa papukaijaasi.

Alla on listattuna vakavimmat ongelmat, jotka usein kertovat myyjästä, joka ei välitä myymiensä lintujen hyvinvoinnista. Ostajalle tämä voi merkitä monia erilaisia ongelmia. Pidemmän listan löydät alla olevasta tarkastuslistasta, jota voit käyttää apunasi arvioidessasi myyjän toimintaa.

Kyseessä on luonnosta suoraan pyydetty papukaija

Luonnosta pyydettyjen lintujen kauppa on EU-alueella kiellettyä (valitettavasti kielto on toistaiseksi väliaikainen ja johtuu lintuinfluenssasta, ei suojelutoimista). Tästä syystä yleensä luonnosta pyydetyt ja salakuljetut linnut myydään vankeudessa syntyneinä. Jos vaikuttaa, että lintu on pyydetty luonnosta, sitä ei missään nimessä tule ostaa!

Pyytäminen luonnosta lemmikiksi on vakava uhka monille uhanalaisille papukaijalajeille. Esimerkiksi harmaapapukaijojen määrä luonnossa ovat on vähentynyt uhkaavasti lemmikiksi pyytämisen takia. Lisäksi tällaisten lintujen hyvinvoinnista ei välitetä: niistä vain murto-osa selviää matkasta hengissä. Luonnosta pyydetyillä linnuilla on usein myös vakavia käyttäytymisongelmia. Aivan poikasena pyydettyjen lintujen tärkeä kehityskausi on häiriintynyt, sekä vanhemmat linnut joutuvat tottumaan vieraaseen ympäristöön.

Papukaijojen pyytämistä luonnosta lemmikkikauppaa varten ei tule edistää tai tukea! Loppukädessä jotkin tahot keksivät aina keinot tuoda lintuja maahan, kunhan kysyntää riittää, joten tällaisten lintujen kysynnän on loputtava.

harmaapapukaijat kontissa

Luonnosta pyytäminen lemmikkikauppaa varten on suuri uhka mm. harmaapapukaijoille. Kuvassa kuljetusta varten Kongossa laatikkoon pakattuja harmaapapukaijoja. Kuva © World Parrot Trust

Lintu ilman papereita ja tietoa alkuperästä (erityisesti tuontilintu)

Pidä huoli, että tiedät linnun alkuperän: jos et osta sitä alkuperäiselta kasvattajalta, niin saat tietää, mistä lintu on tullut. Joka tapauksessa tarvitset mukaasi alkuperäistodistuksen (jollainen myös syntymätodistus on). Tämä on lainkin mukaan pakollista suurimmalla osalla papukaijalajeista (CITES I / II -lajit). Jos esim. eläinkauppa ei anna CITES I / II -lajin papukaijalle alkuperäistodistusta, jätä lintu ostamatta ja raportoi tapahtuneesta Ympäristökeskukselle.

Jos linnun alkuperästä ei ole tietoa, voi se pahimmillaan olla luonnosta pyydetty. On myös mahdollista, että se on tullut muuten huonoista oloista, kuten jostain “papukaijatehtaasta”, jossa lintujen hyvinvoinnilla ei ole merkitystä. Ei ole hyvää syytä, miksi et saisi alkuperäistodistusta! Luotettava kasvattaja myös tekee nämä automaattisesti ilman, että joudut pyytämään sitä.

Lisätietoa alkuperäistodistuksesta tältä sivulta.

Myyjä ei halua tehdä kauppakirjaa tai antaa alkuperäistodistusta

Linnun myynti on lain silmissä irtaimen tavaran kauppaa. Jos kaupan ehtoja ei ole kirjattu kauppakirjaan, on niitä vaikea todistaa. Lienee turha odottaa, että epäeettisesti toimiva myyjä kunnioittaa sanallista sopimusta, josta ei ole todisteita. Tämä voi tulla ostajan kannalta kalliiksi, jos kiista etenee oikeuteen asti.

Ei ole mitään syytä olla tekemättä kauppakirjaa! Sinun ei tulisi myöskään lähtökohtaiseesti joutua kyselemään alkuperäistodistuksen perään useita kertoja, vaan myyjän tulisi tarjota se automaattisesti.

Lisätietoa kauppakirjasta tältä sivulta.

Lintu ei ole tunnistemerkitty

Lemmikkilintu voidaan tunnistemerkitä saumattomalla umpirenkaalta (jota ei pysty lisäämään kuin poikaselle, jonka jalka on riittävän pieni), jälkeenpäin lisättävällä avorenkaalla sekä ihan alle laitettavalla tunnistesirulla (joka voidaan lukea erillisellä skannerilla). Ainoa ”varma” todiste eläimen alkuperästä on umpirengas, koska avorengas ja mikrosiru on mahdollista lisätä linnulle myöhemmin aikuiselle linnulle. Tämän takia CITES I -lajeilla pakollisen tunnistemerkinnän tulee olla umpirengas.

Tunnistemerkintä yhdistettynä kauppakirjaan on todiste siitä, että omistat lintusi. Tästä on hyötyä myös, jos lintu karkaa. Lisäksi on mahdollista, että CITES II -lajeista tulee tulevaisuudessa CITES I -lajeja, jolloin tunnistemerkintä on entistä tärkeämpi.

Poikkeus tunnistemerkintöihin voivat olla jotkin kotimaiset neitokakadut, undulaatit sekä ruusukaijaset, sillä näin pienien lintujen kohdalla tunnistemerkintöjen kanssa voi olla ongelmia (mm. nykyiset sirut ovat liian isoja) eivätkä nämä linnut kuulu CITES-listalle. Tällöinkin kyseisen pesittäjän täytyy pitää tarkasti kirjaa siitä, mihin lintunsa myy ja missä niitä kulkee. Muuten riskinä on esimerkiksi se, että joku päätyy pesittämään liian läheisiä sukulaisia, koska ei tiedä tätä (tätä tapahtuu valitettavasti Suomessakin säännöllisesti). Paras olisi tunnistemerkitä nämäkin lajit esimerkiksi umpirenkaalla.

CITES I -liitteen linnulle ei ole myyntilupaa

Lain mukaan CITES I -liitteen linnuilla on oltava myyntilupa sekä muut tarvittavat asiakirjat. Jos törmäät myyjään, joka tällaista lintua myy ilman lupaa, ilmoita siitä Ympäristökeskukseen.

Lisätietoa CITES-asioista tältä sivulta.

Lintu on ostettu ulkomaisesta lintutukusta

Useat eläinkaupat ostavat papukaijansa ulkomailla toimivista lintutukuista. Toiminnassa ei välttämättä ole mitään laitonta ja tuontiluvat ja paperitkin saattavat olla kunnossa. Sinun onkin päätettävä, haluatko ostaa lintusi, joka on tullut esimerkiksi tällaisen erään suomalaisenkin eläinkaupan käyttämän tukun kautta.

Et pääse näkemään myyjän tiloja / pesitettäviä lintuja

Sinulla tulisi olla mahdollisuus nähdä poikasen emot sekä kasvattajan tilat ostaessasi lintua kasvattajalta (huomioiden tietenkin sen, ettei pesiviä pareja häiritä). Joskus on herännyt epäilys jopa siitä, että ovatko kyseiset linnut oikeasti kasvaneet kasvattajan luona, vai onko ne salakuljetettu Suomeen. Toinen ajoittainen ongelma on se, ettei kasvattajan tilat ole riittävän hyvät (esimerkiksi jatkuvasti pienissä häkeissä ilman mahdollisuutta ulkoiluun).

Tällaisissa tilanteissa myyjä haluaa usein tehdä kaupat jossain muualla sen sijaan, että ostaja tulisi itse hakemaan linnun. Parasta olisikin, jos pääsisit vierailemaan kasvattajan luona jossain välissä.

Linnut ovat huonoissa oloissa

Ei ole mitään syytä, miksi kasvattaja/myyjä voisi pitää lintuja huonoissa oloissa: stressaavat olot (esimerkiksi eläinkaupan näyteikkunassa tai muussa vilkkaassa paikassa pesivät linnut), riittämättömät häkit, ei virikkeitä, likaiset tilat jne. Kasvattajalla ei ole oikeutta olla tarjoamatta linnuille hyviä oloja vain siitä syystä, että hänellä on paljon lintuja. Maahantuojien olisi hyvä tietää, millaisista oloista heidän tuomat linnut tulevat.

Saat myyjältä täysin ristiriitaista tietoa hoidosta, kuin muualla neuvotaan

Linnun myyjällä on velvollisuus tarjota sinulle riittävästi tietoa kyseisen linnun hoidosta. Vältä myyjiä, jotka eivät ole vaivautuneet päivittämään tietämystään, vaan toimivat edelleen vuosikymmenen vanhojen tietojen pohjalta.

Hyvä lähtöpaikka lukea tietoa on esimerkiksi Papukaija.fi-sivusto (ja sen Papukaija lemmikiksi? -opas) sekä Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n sivusto.

Myyjä yrittää estää sinua olemasta yhteydessä muihin harrastajiin

Esimerkiksi Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n piirissä on useita harrastajia ja kasvattajia, joilta saat halutessasi hyödyllistä tietoa. Jos myyjä yrittää estää sinua olemasta yhteydessä näihin harrastajiin (esimerkiksi mustamaalaamalla näiden osaamista), herää kysymys, voisitko saada tätä kautta tietoa, joka estäisi kaupan syntymisen?

Jos saat ristiriitaista tietoa myyjältä ja muilta harrastajilta, kannattaa aina kysyä perusteluita molemmilta osapuolilta. Perusteluiden taustalla pitäisi aina olla ensisijaisesti linnun hyvinvointi.

Myyjä ilmoittelee vain yleisillä myyntipalstoilla

Yleensä tehokkaimpia paikkoja myydä lintuja ovat erityisesti yhdistysten sivut. Miksi myyjä ilmoittaa yleisellä osto- ja myyntipalstalla, muttei esimerkiksi Kaijuleiden sivustolla, josta keskimäärin löytyy valveutuneempia ostajia? Ellei erityisesti halua välttää näitä?

Usein tällaiset myyjät ovat henkilöitä, jotka tunnetaan lintupiireissä eivätkä tästä syystä jätä myynti-ilmoituksia paremmin valvoituihin paikkoihin.

Myyjää ei kiinnosta osaamisesi tai olot, joihin lintu päätyy

Vain myyjä voi vaikuttaa siihen, miten hyvään kotiin hänen myymänsä lintu päätyy. On käytännössä hänen vastuullaan varmistaa, että ostajalla on riittävä tietotaso, oikea asenne sekä tarpeelliset varusteet (kuten tarpeeksi suuri häkki).

Jos myyjää ei vaikuta kiinnostavan yhtään ostajan osaaminen, kannattaa huolestua. Osa myyjistä myy linnun kenelle tahansa, millaisiin oloihin tahansa.

Myyjä yrittää tuputtaa lintua sinulle väkisin

Osa meistä saattaa olla luonteeltaan enemmän myyntihenkisiä, mutta lemmikkien kauppa vaatisi hieman kärsivällisyyttä. Oli myyjä sitten eläinkauppa tai kasvattaja, sillä ei koskaan saisi olla niin kova kiire päästä eroon linnusta, ettei se varmista linnun pääsyä hyvään kotiin.

Jopa vuosikymmeniä elävän lemmikin hankkiminen on iso päätös. On sekä linnun että sinun etujesi mukaista, että teet päätöksen rauhassa. Myyjän tulisi antaa sinun tehdä tuo päätös itse ilman tuputtamista tai ruusuisten kuvien maalailua elämästä uuden linnun kanssa. Linnusta ja sen haastavuudesta tulee kertoa realistisesti.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että saisit loputtomiin jahkailla sinulle varatun linnun noutamisen kanssa. Jos varaat linnun, sinun tulisi olla jo tehnyt päätös, että haluat ostaa kyseisen linnun itsellesi.

Eläinkauppa myy isoja papukaijoja ”hyllyltä”

Oletko koskaan nähnyt Suomessa kissaa tai koiraa pienessä häkissä eläinkaupassa myynnissä? Miksi olisi yhtään hyväksyttävämpää kaupata samalla tavalla varsinkaan ison papukaijan kaltaista eläintä, joka domestikoitumattomana on oikeastaan paljon herkempi, kuin ihmisten keskuudessa elämään tottuneet lajit?

Pahimmillaan eläinkaupoissa myytävät linnut ovat joutuneet odottamaan uutta kotia kohtuuttoman huonoissa oloissa useita kuukausia. Toisaalta jotkut eläinkaupat myyvät tällaisen linnun kenelle tahansa, oli tällä henkilöllä rahkeita hoitaa lintuaan tai ei. Tällaista toimintaa ei tulisi tukea, sillä luultavasti hetken päästä kauppiaalla olisi uusi papukaija odottamassa myyjää.

Voi olla mahdollista tarjota pienemmille linnuille (papukaijoista puhuttaessa neitokakaduun asti) kohtuulliset olot eläinkaupassa hetkeksi, jos niillä on seuraa, virikkeitä ja tilaa lentää. Isot papukaijat eivät kuitenkaan kuulu koskaan eläinkaupan ”hyllylle”!

Takaisin ylös


Varo huijaria

Koska monet papukaijat ovat usein melko arvokkaita, on niiden kauppa houkutteleva kohde myös huijareille. Siinä missä epäeettisesti toimivalta myyjältä saat yleensä ostettua jotain (ja monesti kaupan päälle kasan ongelmia), huijarilta et saa mitään, vaan menetät rahasi. Alla on listattuna tyypillisimmät merkit, jotka voivat viitata huijausyritykseen.

Ostaessasi papukaijaa yleisiltä myyntipalstoilta, kannattaa olla erityisen varovainen. Huijarit kokeilevat säännöllisesti uusia asioita, ja vastaan on tullut ainakin yksi ilmiselvä huijausyritys, jossa myyjä puhui hyvää suomenkieltä. Kaikki selvät huijausyritykset kannattaa raportoida myyntipalstan ylläpidolle; vaikka ne eivät voisikaan puuttua linnun hyvinvoinnin vaarantavaan toimintaan, huijaukset ne poistavat usein nopeasti.

Usein huijausyrityksiin liittyy myös painostus: myyjä yrittää saada sinut maksamaan esimerkiksi varausmaksun mahdollisimman nopeasti uhkailemalla, ettet muuten välttämättä ehdi ostaa lintua, kun joku muu varaa sen sinua ennen.

Puna-ara papukaija

Varsinkin arat (kuvassa CITES I -laji Puna-ara, Ara macao) ja harmaapapukaijat ovat suosittuja lajeja huijausilmoituksissa. Ilmeisimmissä huijausyrityksissä lintu on hyväkäytöksinen, rokotettu (Suomessa ei rokoteta papukaijoja) ja puhuu. Vastaan voi tosin tulla hienovaraisempiakin yrityksiä.

Lintu on erityisen halpa

Muista: jos joku asia vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se tuskin on totta. Jos löydät papukaijan merkittävästi normaaleja hintoja halvemmalla, on kyseessä suurella todennäköisyydellä huijausyritys. Tällöin ei missään nimessä pidä maksaa lintua (tai edes varausmaksua) ennen, kuin olet päässyt näkemään linnun omin silminesi.

Voi tietenkin olla, että joku myy vanhaa lintuaan tavallista halvemmalla, tai hinta on jostain muusta syystä edullinen. Mutta tällaisessa tilanteessa kannattaa olla erityisen varovainen. Jos lintu on oikeasti olemassa ja myynnissä, voi erityisen halvan hinnan syynä olla se, että myyjä yrittää päästä linnusta mahdollisimman nopeasti eroon. Tällöin kannattaa selvittää, onko linnussa jokin vikana.

Et pääse näkemään myytävää lintua

Jos et tunne myyjää, ei koskaan kannata maksaa lintua tai varausmaksua ennen, kuin olet päässyt näkemään kyseisen linnun (tämä koskee niin uutta kotia etsiviä lintuja, kuin kasvattajia / muita kauppiaita). Kasvattajankaan ei tule vaatia varausmaksun maksamista ennen, kuin pöntössä on poikasia (muuten tämä ei voi edes tietää, monta poikasta on tulossa).

Eräässä esimerkissä myyntipalstalla oli hyvällä suomenkielellä kirjoitetu ilmoitus harmaapapukaijan poikasista. Myyjän sijainniksi oli merkitty niin kaukainen sijainti Pohjois-Suomessa, ettei kukaan etelämmästä lähtisi sinne vain katsomaan lintuja. Huijaus paljastui, sillä myyjän myynti-ilmoituksen kuvissa oli eri lintuja (yksi oli kopioitu suoraan Googlen kuvahausta). Lisäksi erään harrastajan kysyessä lisätietoja sai hän ristiriitaista tietoa.

Myynti-ilmoitus on erityisen huonoa suomea

Jotkut huijarit yrittävät ilmoitella tasaisin väliajoin mm. Keltaisessa pörssissä (joka nämä ilmoitukset poistaa nopeasti ilmiannon jälkeen) suoraan käännöskoneella tehdyillä käännöksillä. Nämä ilmoitukset ovat niin huonoa suomea, että huijausyrityksen pitäisi olla kaikille ilmiselvä. Joka tapauksessa näihin ei kannata edes ottaa yhteyttä.

Takaisin ylös


Älä hämäänny kasvattajan puheista

Vuosikymmenten kokemus ei vielä yksin takaa, että kasvattajan osaaminen on tämän päivän tasolla, jos hän ei ole päivittänyt tietämystään vuosikymmeniin. Alla on lueteltu asioita, jotka voivat luoda kuvan hyvästä tai kokeneesta kasvattajasta, mutta jotka eivät vielä yksin kerro mitään henkilön osaamisesta.

Huomioithan, ettei mikään alla lueteltu merkki itsessään ole huono asia. Monet niistä ovat jopa hyviä merkkejä. Mutta samalla jotkut kasvattajat käyttävät näitä luomaan toiminnastaan parempaa kuvaa, kuin se todellisuudessa on. Arvioidessasi kasvattajan osaamista keskity siis konkreettisiin asioihin.

Pitkä kokemus lintujen pidosta / kasvatuksesta

Paras osaaminen syntyy kokemuksen ja tiedon yhdistelmästä. Kahden vuosikymmenen kokemus ei vielä yksin ole tae laadusta, jos henkilö ei päivitä osaamistaan ja tietojaan lintujen pidosta ja kasvatuksesta, sillä varsinkin viimeisen kymmenen vuoden aikana papukaijojen hyvinvointiin liittyvä tieto on lisääntynyt Suomessa merkittävästi.

Valitettavasti ajoittain tulee vastaan harrastajia, jotka kuittaavat myös perustellut ja laadukkaisiin lähdetietoihin pohjautuvat argumentit vain kuittaamalla ”Minulla on ollut lintuja 30 vuotta, kyllä minä tiedän”.

Suuri määrä lintuja

Kasvattajan suuri määrä lintuja voi luoda kuvan kokeneesta kasvattajasta, mutta ei vielä kerro mitään. Siinä missä toinen kasvattaja on voinut luoda kymmenten lintujen parvensa vuosien saatossa suunnitelmallisesti, toinen on voinut hankkia saman lintumäärän lyhyessä ajassa ilman mitään suunnitelmallisuutta.

Suuren lintumäärän kohdalla tärkeintä on kasvattajan toiminnan suunnitelmallisuus: haaliiko hän vain kaiken, mitä käsiinsä saa, vai kasvattaako parveaan järkevästi huomioiden omat resurssit ja oman kasvatussuunnitelmansa.

Kasvattajalistalle kuuluminen

On olemassa erilaisia kasvattajalistoja: osalle voi ilmoittautua kuka tahansa, osa taas vaatii kasvattajalta osaamista. Listalle kuuluminen ei vielä ole tae mistään, vaan on hyvä ymmärtää, miten kasvattaja voi listalle päästä.

Tällä hetkellä Suomessa vain Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n kasvattajalistalle päässeiden kasvattajien toiminta on tarkastettu tarkemmin ja tämä yhdistyksen antama sertifikaatti on merkki laadusta.

Omat Internet-sivut

Nykyään kuka tahansa voi luoda omat nettisivut helposti. Vastaan tulee aloittelevia kasvattajia, jotka panostavat nettisivujen kaltaisiin ulkoisiin merkkeihin paljon enemmän, kuin itse kasvatustoimintaan tai opiskeluun.

Tosin yksi nettisivutyyppi voi olla merkki kasvattajan osaamisesta: laadukasta ja ajantasaista tietoa lintujen pidosta ja/tai kasvatuksesta kertovat sivut. Jos kasvattaja pystyy tuottamaan itse laadukasta ja ajantasaista tietoa muille jaettavaksi, osaa hän selvästi jotain.

Kasvattajanimi

Kuka tahansa voi antaa itselleen kasvattajanimen. Mitään vikaa tässä ei ole, mutta mistään tämä ei kerrokaan.

Oma Facebook-ryhmä

Facebook-ryhmiä tuntuu nykyisin syntyvän kuin sieniä sateella ja monella ihmisellä on ollut tarve perustaa oma pieni ryhmänsä. Tätä näkyy myös lintujen kohdalla. On tietenkin jokaisen oma asia, millaisen Facebook-ryhmän perustaa, mutta lajikohtaisen ryhmän ylläpitäjänä toimiminen ei kerro mitään henkilön osaamisesta, suuntaan tai toiseen.

Esimerkiksi Facebookin Undulaatit ja Neitokakadut.com -nimiset ryhmät ovat asiantuntevien ja kokeneiden kasvattajien perustamia, mutta kaikkien ryhmien kohdalla tilanne ei ole sama.

Erikoisväreihin keskittyminen

Varsinkin undulaateilla ja neitokakaduilla löytyy värimuotoja, jotka ovat melko harvinaisia ja monesti onkin hyväksyttävää pyytää joistain erikoisväristä korkeampaa hintaa. Osaavalle kasvattajalle näihin keskittyminen voi olla mielenkiintoinen haaste, jos tämä tietää, mitä tekee. Joillekin erikoisvärit ovat kuitenkin vain oikotie muiden arvostuksen rakentamiselle.

Pelkkä erikoisväreihin keskittyminen ei vielä ole todiste osaamisesta.

Takaisin ylös


Tarkastuslista papukaijan ostajalle

Alla olevasta taulukosta löydät tarkastuslistan, jonka avulla voit arvioida papukaijan myyjää. Tämä lista on tarkoitettu mm. eläinkauppoja ja kasvattajia varten, ei yksittäistä uutta kotia etsivän papukaijan myyjää varten. Ongelma yksittäisen asian kohdalla ei välttämättä vielä tarkoita, että myyjä toimii epäeettisesti, mutta kannattaa olla tarkkana.

Lista ei sisällä asioita, jotka liittyvät yksittäisen linnun kunnon arvioimiseen. Se ei siis koske esimerkiksi tilannetta, jossa yksityinen henkilö myy lemmikkinään olevaa lintua syystä tai toisesta. Tarkastuslista on tarkoitettu auttamaan säännöllisesti lintuja myyvän tahon arvioinnissa, myi tämä taho itse pesittämiään poikasia tai esimerkiksi ulkomailta tuotuja lintuja.

Selkeyden ja luettavuuden vuoksi puhutaan lintuja pesittävästä tahosta kasvattajana. Kaikki pesittäjät eivät ole kasvattajia, vaikka tälle ei virallista määritelmää olekaan; kasvattajaksi yleensä mielletään pidempään pesittämistä tehnyt henkilö, jonka kasvatustoiminta on säännöllistä ja suunnitelmallista. Oheiset asiat koskevat sekä pesittäjiä että kasvattajia.

Yksittäinen asia listalla ei vielä automaattisesti tarkoita, ettei myyjä voisi toimia hyvin, mutta tällöin asiasta kannattaa kysyä. Hyvä myyjä on aina valmis perustelemaan asiat loukkaantumatta kyselystä. Jos asia edelleen mietityttää, kannattaa siitä kysyä myös muilta harrastajilta varmuudenvuoksi.

Myyjän toiminta

Kategorian asiat koskettavat myyjän toimintaa yleisemmällä tasolla. Osa vaikuttaa siihen, millaisen linnun voit itse saada, mutta kaikki kertovat vähintään myyjän toiminnan eettisyydestä.

Myyjät linnut ovat hyvässä kunnossa Vaikka kasvattajalla/myyjällä olisi paljon lintuja, niistä on pidettävä hyvä huoli. Riittämätön hoito näkyy esimerkiksi rähjäisenä sulkapukuna. Kaikki perushoito pitää
suorittaa, kuten hyvä ruokavalio, riittävästi virikkeitä ja liikuntaa sekä riittävä suihkuttelu / kylpymahdollisuus.

Joskus rähjäinen sulkapuku voi tarkoittaa myös sulkasatoa, mutta tällöinkään kaikkien lintujen ei tulisi jatkuvasti näyttää rähjäisiltä. Toinen poikkeus voivat olla nyppivät linnut, sillä kyseessä on tapa, josta on vaikeaa päästä eroon.

Myyjän lintuja kohdellaan hyvin Lintujen kova kohtelu, kuten fyysinen rankaisu, häkkien hakkaaminen (esimerkiksi hiljentämiseksi) tai muu vastaava kovien otteiden käyttö lisää stressiä ja johtaa muutenkin lintujen hyvinvoinnin heikkenemiseen.

Jos emot pelkäävät ihmistä tällaisen seurauksena, voivat poikasetkin oppia suhtautumaan ihmiseen varauksellisemmin, tehden niiden kesyttämisestä vaikeampaa.

Myyjän tilat ovat riittävät ja hyvässä kunnossa Suurikaan määrä lintuja ei oikeuta siihen, etteivät tilat olisi riittävät ja niitä pidettäisi kunnossa. Kasvattajalla on samat vaatimukset näiden suhteen kuin lemmikin pitäjällä.

Häkkien on oltava riittävät, samoin häkkien ulkopuoliset tilat, joihin lintujen tulisi päästä lentelemään. Tilat on myös pystyttävä pitämään siistinä.

Poikkeuksena häkkien kokoon voi olla lyhytaikainen majoitus, esimerkiksi ostajalle tilatun tai kasvattajalta lähtöä odottavan linnun kohdalla, joka jatkaa matkaa nopeasti.

Tuontilinnut ovat karanteenissa erikseen Tuontilinnut tulee pitää riittävän kauan erillään muista linnuista, jotta varmistetaan, ettei niillä ole sairauksia, jotka voisivat lähteä leviämään suomalaisten lemmikkilintujen keskuuteen.

Myöskään vierailijoita ei tulisi päästää karanteenitiloihin.

Myyjää kiinnostaa, millaiseen kotiin lintu päätyy Vain myyjä voi vaikuttaa siihen, että lintu päätyy hyvään kotiin. Uudessa kodissa tulisi olla riittävästi tietoa sekä tarpeelliset tilat ja tarvikkeet.

Myyjää tulisikin kiinnostaa, millaiseen kotiin hänen lintunsa päätyvät ja pyrkiä varmistamaan, että ostajalla on asiat kunnossa.

Myyjän tiedot ovat riittävät ja ajantasalla toimintaa varten Lintujen pesittäminen vaatii enemmän tietoa, kuin niiden pitäminen lemmikkinä. Kasvattajan tulisi olla selvillä siitä, mitä uutta tietoa harrastukseen liittyen on saatavilla. Samoin aloittelevan pesittäjän tulisi perehtyä aihepiiriin riittävän syvällisesti.

Myös lintuja vain myyvän tahon pitää olla perillä näiden eläimien pitovaatimuksista, jotta pystyy pitämään niistä riittävän hyvän huolen.

Saat ajantasaista tietoa hoidosta Myyjän tulee pystyä tarjoamaan sinulle riittävästi ajantasaista tietoa kyseisen lintulajin pitämisestä lemmikkinä.
Myyjän toiminta on suunnitelmallista Kasvattamisen tulee olla riittävän suunnitelmallista. Riskinä on, että lintuja kertyy suuret määrät ja niitä myydään usein ostamisen jälkeen heti uuteen kotiin, koska ne eivät sopineetkaan kasvattajalle.

Jatkuva lintujen myyminen edes-takaisin aiheuttaa niille stressiä, joka pystyttäisiin välttämään kärsivällisyydellä ja suunnitelmallisuudella. Kasvattajan ei tulisi olla jatkuvasti myymässä pesityslintujaan ja ostamassa uusia tilalle.

Myytävän linnun emot

Pesitettävät linnut, niiden kunto ja valinta kertovat pesittäjän toiminnasta jotain sekä voivat kertoa siitä, millaisia jälkeläisiä niiltä voi odottaa.

Emot soveltuvat pesittämistä varten Pesitettävien lintujen tulisi olla hyväkuntoisia; esimerkiksi emot eivät saa olla liian läheistä sukua. Neitokakadujen kohdalla on useita ominaisuuksia, joihin kasvattajat pyrkivät ja jotka kertovat terveestä linnusta. On olemassa myös tiettyjä väriyhdistelmiä, joita ei tulisi pesittää keskenään.

Pesitettävien lintujen tulee myös pystyä huolehtimaan poikasistaan. Esimerkiksi liian aggressiivisesti käyttäytyvien lintujen pesittäminen voi olla riskialtista.

Emoja voi pesittää sillä hetkellä Emojen on oltava hyvässä kunnossa pesitystä varten, sillä pesiminen on yleensä rankkaa. Lintujen tulisi olla fyysisesti kunnossa, niiden tulisi olla jo kotiutuneita (vasta hankittuja lintuja ei tule pesittää, sillä muutto aiheuttaa stressiä) sekä riittävän vanhoja, jotta ne pystyvät hoitamaan poikaset kunnolla.
Saat tietoa emoista Kasvattajan tulisi pystyä tarjoamaan riittävästi tietoa pesittämistään linnuista sekä päästää sinut näkemään ne (pitäen huolen, ettei pesiminen häiriinny). Joidenkin harvinaisempien lajien kohdalla tämä voi toimia myös jonkinlaisena takuuna siitä, että kasvattaja todellisuudessa omistaa pesivän parin eivätkä poikaset ole salakuljetettuja.
Myyjä tai maahantuoja tietää linnun taustoista riittävästi Maahantuojan pitäisi tietää riittävästi niiden taustoista. Tärkeintä on varmistua siitä, ettei kyseessä ole luonnosta pyydetty ja salakuljetettu yksilö tai muuten huonoista oloista tullut lintu. Tämä auttaa myös varmistamaan, että kyseessä on terve yksilö ja myytäessä pesittämistä varten voi tietää, sopiiko se tätä varten.

Ostamasi poikanen / lintu

Asioita, jotka antavat osamallesi linnulle mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään uudessa kodissa.

Poikasta ei käsinruokita automaattisesti Poikanen saa parhaan alun elämäänsä, kun se viettää herkimmän kasvuvaiheen emojen ja sisarusten kanssa. Poikasta ei tulisi käsinruokkia vain kesyttämistä varten, vaan käsinruokinta pitäisi jättää tilanteisiin, joissa linnun hyvinvointi sitä vaatii.

Käsinruokinnalla on havaittu olevan paljon haittoja linnun kannalta, joten sitä ei suositella käytettävän. Emojen ruokkimasta poikasesta voi saada hyvän ja luottavaisen lemmikin.

Jos käsinruokinta on välttämätöntä, poikasten tulisi saada mahdollisimman paljon kontakteja lajitovereihin, jotta ne oppisivat itselleen tärkeitä käyttäytymismalleja.

Poikasta ei luovuteta käsinruokintaan uudelle omistajalle Jos poikanen pitää käsinruokkia, on kasvattajan tehtävä se itse siihen asti, kunnes poikanen on täysin vieroittunut. Kokemattoman henkilön käsinruokinta vaarantaa poikasen hengen sekä uuden omistajan tekemänä johtaa entistä voimakkaampaan ja ongelmallisempaan leimautumiseen.
Poikanen luovutetaan riittävän vanhana ja vieroittuneena Poikasta ei tule luovuttaa uuteen kotiin liian aikaisin, vaan sen tulee olla täysin vieroittunut. Kannattaa varmistaa lajille sopiva ikä.

Ei ole mitään haittaa, vaikka poikanen olisikin kasvattajansa luona hieman kauemmin, kuin perinteisesti neuvottu luovutusikä on; se voi silti oppia luottamaan uuteen omistajaansa. Vieroittumattoman poikasen kanssa vastaan tulee ongelmia.

Lintu luovutetaan lentokykyisenä Joskus on ollut tapana typistää papukaijan siipisulat, jotta se ei pystyisi lentämään. Tätä on perusteltu mm. turvallisuuskysymyksillä. Tätä ei tule tehdä!

Luonnollisen liikkumistavan viemisestä on vain haittaa, sillä se vie linnulta tavan paeta ahdistavaa asiaa, tekee siitä ihmisestä riippuvaisen sekä poistaa tehokkaan kuntoa ylläpitävän liikuntamuodon.

Lintua käsitellään varovasti ennen luovutusta Lintua ei tulisi käsitellä pakolla, ellei se ole välttämätöntä, sillä lintu oppii tällaisen käsittelyn seurauksena pelkäämään ihmistä. Esimerkiksi väkisin kädelle ottamista tai valjaiden pukemista päälle pakolla lintu paikoillaan pitäen parempi vaihtoehto on, ettei myyjä käsittele lintua ollenkaan. Tällöin se ei saa huonoja kokemuksia ihmisestä.

Jossain tilanteessa voi olla tarpeen ottaa poikanen kiinni, jotta sen saisi esim. matkahäkkiin, rengastettua tai sirutettua, mutta muuten myyjän tulisi hyvä pyrkiä tarjoamaan pelkästään hyviä kokemuksia vuorovaikutuksesta ihmisen kanssa.

Saat riittävästi tietoa linnusta ennen ostoa Linnusta on saatava riittävästi tietoa ennen sen maksamista. Jos et pysty näkemään lintua, pidä huoli, että saat riittävästi tietoa esimerkiksi hyvälaatuisien kuvien kautta tai puolueettoman mielipiteen joltain luotettavalta kolmannelta osapuolelta.
Lintu on oikeasti sitä, miksi myyjä sitä mainostaa Erityisesti myyjän perustellessa korkeaa hintaa harvinaisilla ominaisuuksilla tai muuten pyrkii edistämään kauppojen syntymistä tällaisten avulla, kannattaa näiden ominaisuuksien arvo varmistaa. Esimerkiksi neitokakadulla joitain harvinaisia ja kalliita värimuunnoksia on helppo sekoittaa toisiin, hieman tavallisempiin värimuunnoksiin. Tällöin kannattaa varmistaa asia joltain asiaan perehtyneeltä.

Sama pätee pesittämistä varten hankittaviin lintuihin: näiden tulisi olla hyväkuntoisia. Tosin jos hankit lintua pesittämistä varten, sinun tulisi itsekin tietää nämä ominaisuudet ja pystyä arvioimaan asiaa.

Linnun hinta ei ole suhteettoman matala tai korkea Suhteettoman korkea tai matala hinta voi olla merkki ongelmasta. Erityisen matala hinta voi tarkoittaa, että myyjä haluaa syystä tai toisesta linnusta eroon mahdollisimman nopeasti. Toisaalta korkea hinta ilman perusteita voi olla merkki siitä, että myyjä pyrkii lypsämään rahaa.

Jotkin pesittäjät tosin myyvät lintuja hieman halvemmalla hyviin koteihin, sekä toisaalta jotkin myyjät pitävät pyyntihintaa korkeana varmistaakseen, että kyselijät ovat oikeasti kiinnostuneita ja valmiita panostamaan harrastukseen.

Hinta ei ole ehdoton asia, mutta yllättävän korkean tai matalan hinnan kohdalla kannattaa varmistaa perustelu hinnalle.

Sopimusasiat ja paperit

Linnun ostaminen on lain silmissä tavaran kauppaa; joko kahden yksityishenkilön välinen sopimusasia tai kuluttajan ja elinkeinon harjoittajan välinen asia (jolloin ostajaa suojaa myös kuluttajansuojalaki). Riitatilanteessa epäselviä asioita joudutaan ratkomaan oikeudessa, jos yhteisymmärrykseen ei muuten päästä. Tästä syystä on tärkeää, että sovitut asiat löytyvät kirjallisina ja muutkin tarpeelliset asiakirjat ovat olemassa.

Varmista, että saa tarpeelliset dokumentit heti mukaasi, sillä ne on helppo unohtaa, vahingossa tai tarkoituksella. Ne myös tulisi saada automaattisesti.

CITES I -liitteen lajeille on myyntilupa CITES-sopimuksen liitteen I lajien myynti tai muu kaupallinen hyödyntäminen EU:n alueella on luvanvaraista. Ilman lupaa myyminen on luonnonsuojelulain rikkomus.

Lisätietoa: www.ymparisto.fi/cites

Saat kasvattajalta syntymätodistuksen Syntymätodistus on tärkeä erityisesti, jos tulee vastaan jotain ongelmia, aiot pesittää lintujasi (voit varmistaa sukulaisssuhteet sen avulla), olet muuttamassa Suomen ulkopuolelle linnun kanssa tai olet myymässä lintuasi. Lisäksi CITES-lajeilla alkuperäistodistus (jona syntymätodistuskin toimii) vaaditaan lain mukaan.

Syntymätodistys kannattaa pyytää aina, eikä kasvattajalla ole mitään syytä kieltäytyä tätä antamasta. Syntymätodistus kannattaa pyytää välittömästi kaupanteon yhteydessä, sillä se on helppo unohtaa, vahingossa tai tarkoituksella.

Pohjan syntymätodistusta varten löydät esimerkiksi Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n sivuilta.

Saat maahantuojalta tai myyjältä alkuperätodistuksen Lain mukaan myös CITES II -liitteen linnuille tulee antaa mukaan alkuperäistodistus (jona myös syntymätodistus toimii). Siitä olisi hyvä selvitä seuraavat asiat:

  • Nimi (suomeksi, englanniksi ja tieteellinen)
  • Alkuperä (syntymäpaikka ja -aika)
  • Yksilöllinen tunnistetieto
  • Sukupuoli (sekä tieto mahdollisesta dna-testistä)
  • Muut tunnistemerkit
  • Kasvattajan, myyjän ja ostajan tiedot
  • Myynnin päivämäärä ja paikka
  • Liitteenä ostokuitti

Lainaus Ympäristöministeriön CITES-sivuilta: ”Jos myyjä ei suostu alkuperätodistusta kirjoittamaan, eli osoittamaan myytävän eläimen olevan laillista alkuperää, ei eläintä kannata ostaa.” sekä ”Jos B- tai C-liitteen eläimellä ei ole alkuperätodistusta EU:n alueella matkustettaessa voivat viranomaiset ottaa eläimen haltuunsa.”

Kaikki papukaijalinnut kuuluvat joko CITES I/A tai II/B -liitteeseen, lukuunottamatta seuraavia lajeja: undulaatti, neitokakadu, ruusukaijanen ja kauluskaija. Näidenkin kohdalla kannattaa kuitenkin pyytää alkuperäis- tai syntymätodistus.

Teette myytävästä linnusta kirjallisen sopimuksen (kauppakirjan) Myytävästä linnusta kannattaa tehdä kauppakirja, josta selviää kaupan kohteen tiedot, sekä muut kaupan ehdot, kuten maksutapa. Kauppakirja on tärkeää sekä ostajan että myyjän oikeusturvan kannalta.

Tämän lisäksi CITES-liitteiden alaisia lajeja myytäessä tulee ostajalle antaa kauppakirja mukaan.

Pohjan kauppakirjaa varten löydät esimerkiksi Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n sivuilta.

Sovitte, mitä tehdä linnun kuollessa yllättäen uudessa kodissa Tämän kohdan pitäisi löytyä kauppakirjasta, mutta se on hyvä nostaa erikseen esille. Erityisesti tuontilintujen kohdalla (mutta myös kasvattajan itse pesittämien kohdalla) nousee tärkeäksi sopia siitä, mitä tehdä, jos lintu kuolee nopeasti uudessa kodissaan tilanteessa, jota ostaja ei aiheuttanut omalla toiminnallaan (kuten sairaus tai synnynnäinen vika).

Kohta on tärkeää olla kirjallisena ja siitä tulee selvitä myös myyjän vastuu, sillä muuten tilannetta voi joutua selvittämään oikeudessa.

Takaisin ylös


Ostajan vastuu

Myös ostajan on kannettava vastuunsa ostaessaan papukaijaa. Tämä tarkoittaa tietenkin perehtymistä papukaijan pitämiseen lemmikkinä, sekä toisaalta oman lajin erityisvaatimuksiin / -piirteisiin. Jos olet perehtynyt huolella ostamaasi lajiin, voit välttyä ongelmilta pystyessäsi arvioimaan myyjän toimintaa huomattavasti paremmin.

Usein tulee vastaan tapauksia, joissa ostaja on saanut myyjältä väärää tietoa esimerkiksi linnun sukupuolesta tai värityksestä. Tällaiseen tilanteeseen voi varautua ymmärtämällä, miten linnun sukupuolen voi tietää (tai ymmärtämällä, ettei sitä voi tietää ilman DNA-testiä) tai ymmärtämällä jotain ostamansa lajin väreistä.

neitokakadun poikasia

Neitokakadun sukupuoli ja väri on aiheuttanut usein epäselvyyksiä. Erityisen hankalia nämä asiat vaikuttavat olevan monille eläinkaupoille.

Yleisiä nämä tapaukset ovat neitokakadujen ja undulaattien kohdalla. Linnun sukupuoli tai väritys on myyjän arvauksen tai väärän tiedon pohjalta toinen, kuin ostaja odotti saaneensa. Monille ihmisille tällainen ominaisuus ei ole tärkeä, mutta jos esimerkiksi ollaan ostamassa paria jo olemassa olevalle linnulle, tulee tästä olla perillä.

Ostaja voi itse selvittää ennakkoon monia asioita, kuten:

  • Miten linnun sukupuolen kyseisen lajin kohdalla voi tunnistaa
  • Minkä ikäisenä sukupuolen voi arvioida ulkoisista merkeistä
  • Mitkä merkit kertovat terveestä linnusta
  • Minkä ikäisenä linnun voi luovuttaa turvallisesti

Jos oma opiskelu aiheesta on vielä kesken, voi asian helposti tarkastaa luotettavalta, kokeneelta harrastajalta tai vaikka yhdistyksen foorumilta ennen ostopäätöstä.

Ostajan tulisi muistaa, että oli kyse sitten kasvattajasta, pesittäjästä tai eläinkauppiaasta, ovat nämä kaikki ihmisiä. Ihminen osaa paitsi huijata tarkoituksella, myös kuvitella olevansa oikeassa, kun ei tosiasiassa ole. Aina myyjältä saatu väärä informaatio ei siis toki ole tahallista, vaan myyjä ei ole ehkä itse osannut tarkastaa lähteitään kunnolla.

Eläinkauppias voi itse saada väärää tietoa kasvattajalta tai maahantuojalta, pesittäjä omien lintujensa ostopaikoista ja niin edelleen. Tämän vuoksi ei ole koskaan huono idea tarkistaa myyjän lähteitä, sillä kaikki tekevät virheitä. Hyvä myyjä ei tietenkään kerro asioita faktoina, ellei ole niistä oikeasti täysin varma, mutta inhimillinen erehdys voi sattua kenelle vain. Toki maailma on pullollaan myös aidosti epärehellisiä myyjiä, mutta heidät voi yleensä erottaa heidän muustakin toiminnasta.

Jos siis ostat esimerkiksi kahta sisarusta, varmista aina, että myyjä on todella oikeassa niiden sukupuolista – et halua niiden olevan koiras ja naaras. Mikäli taas haluat linnun pesitykseen, ole itse jo ennen pariskunnan ostoa selvillä lajin standardeista, värimuodoista ja sukupuolentunnistuksesta, jotta saat todella sitä mitä haluat.

Kysy neuvoa kokeneemmilta, jos epäröit. Uskalla rohkeasti käyttää apuna hakukoneita, harrastajien sivustoja, kasvattajia sekä erityisesti keskustelufoorumeita, ja muista: mitä useampi lähde, sen luotettavampi vastaus. Jos huomaat myyjän olevan väärässä, kannattaa asiasta sanoa ystävällisesti ja näin toivottavasti edistää myyjän omaakin tietotaitoa, sekä estää väärän tiedon leviämistä seuraavalle ostajaehdokkaalle. Hyvän myyjän ei tulisi loukkaantua siitä, että hänen virheensä korjataan.

Voit siis ostajana vaikuttaa siihen, voiko epäeettisesti toimiva myyjä huijata sinua. Käytä aikaa myyjän arviointiin sekä ota asioista huolella selvää ennakkoon.

Ostajan vastuu -teksti: Anni Pohja

Takaisin ylös